Je hebt nu een aantal tools gekregen, hoe je om kan gaan met grenzen stellen en aangeven. Hoe ga je dit nu in de praktijk toepassen?

Het in de praktijk toepassen van grenzen stellen en aangeven vergt oefening. Een ander weet pas waar jou grens ligt, wanneer je dit zelf aan gaat geven.

In dit hoofdstuk krijg een een aantal tools aangereikt van hoe je Grenzen stellen in de praktijk toe kunt passen.

  1. Begrijp je eigen grenzen: Het begint met zelfbewustzijn. Neem de tijd om te identificeren wat voor jou acceptabel is en wat niet. Denk na over je persoonlijke waarden en behoeften.
  2. Communiceer duidelijk: Wees eerlijk en assertief bij het communiceren van je grenzen. Gebruik duidelijke taal en vermijd vage bewoordingen. Zeg bijvoorbeeld “Ik heb wat tijd voor mezelf nodig” in plaats van “Misschien kan ik wel even helpen.”
  3. Wees consistent: Houd vast aan je grenzen, zelfs als het moeilijk wordt. Als je eenmaal hebt besloten wat je grenzen zijn, laat je dan niet gemakkelijk overhalen om ze te veranderen.
  4. Zeg “nee” als dat nodig is: Het is belangrijk om nee te kunnen zeggen wanneer iets buiten je grenzen valt. Dit is een krachtig woord dat je helpt je grenzen te beschermen.
  5. Leg uit waarom: Soms kan het nuttig zijn om de redenen achter je grenzen uit te leggen. Dit kan anderen helpen begrijpen waarom bepaalde zaken belangrijk voor je zijn.
  6. Gebruik lichaamstaal: Naast woorden, kan je lichaamstaal ook je grenzen communiceren. Sta bijvoorbeeld rechtop en maak oogcontact als je serieus bent over een bepaalde grens.
  7. Oefen zelfzorg: Zorg goed voor jezelf en erken dat het stellen van grenzen een vorm van zelfzorg is. Neem de tijd om te rusten en te herstellen als dat nodig is.
  8. Vermijd schuldgevoelens: Het is normaal om je schuldig te voelen als je grenzen stelt, vooral als anderen teleurgesteld zijn. Herinner jezelf eraan dat je het recht hebt om jezelf te beschermen en voor jezelf te zorgen.

Het stellen van grenzen kan soms uitdagend zijn, maar het is essentieel voor je eigen welzijn, dat van een ander en voor gezonde relaties. Door deze tips te volgen, kun je effectiever leren omgaan met je grenzen en jezelf respecteren.

Omdat je waarschijnlijk niet gewent bent je grenzen duidelijk aan te geven, is mijn advies om de komende 4 weken dagelijks te oefenen met het geen je hebt opgestoken uit deze training. Neem de komende 4 weken dagelijks op een bewuste manier de aangeboden leerstof mee in je achterhoofd.

Om je hierbij te ondersteunen heb ik een 2 tal tools voor je gemaakt. Druk deze voor jezelf af en gebruik ze in de praktijk. Tip plastificeer de 8 tips kaart en doe deze in je werk of school tas. Kijk er geregeld eens naar. Gun hem ook je collegae en hang hem op het kantoor.